Netherlandish Northern Renaissance Painter, ca.1410-1473 Related Paintings of CHRISTUS, Petrus :. | Portrait of a Young Girl after | Portait of a Young Man | The Lamentation hin | Death of the Virgin kh | Annunciation | Related Artists:
VITALE DA BOLOGNAItalian Gothic Era Painter ,
b. 1289/1309, Bologna, d. 1359/69, Bologna
johan gustaf sandbergJohan Gustaf Sandberg, född 1782, död 1854, var målare; han var professor i teckning vid Konstakademien från 1828, och direktör där 1845?C1853.
Sandberg ägnade sig främst åt historiemåleri, med motiv ur nordisk mytologi och svensk historia. Hans främsta verk inom detta område är kalkmålningarna över Gustav Vasa i Uppsala domkyrka. Han målade också en mängd porträtt.
Sandberg blev 1794 elev i konstakademins principskola och 1801 i antikskolan, lärde samtidigt musik och klaverspelning och tjänade pengar genom lektioner och genom arbete på kungliga teaterns dekorationsmålarverkstad. Under den följande tiden slöt han sig till den opposition mot akademin, som hade sin medelpunkt i "Sällskapet för konststudium". Tvisten med akademin lade sig snart, Sandberg valdes till ledamot 1821 och blev ordinarie professor 1828. Däremot hade han aldrig tillfälle att göra den för äldre tiders konstnärer obligatoriska studieresan till södern.
Han utförde teckningarna till praktverket "Ett år i Sverige" (1827 -35) med bilderna graverade under Christian Didrik Forssells ledning och texten skriven av Anders Abraham Grafström. Under upprepade sommarvistelser på Säfstaholms slott målade Sandberg folktyper och folkdräkter.
Åtskilliga porträtt utförde Sandberg för det praktfulla "Galleri af utmärkta svenska lärde, vetenskapsidkare och konstnärer", som han utgav 1835?C42 (100 porträtt, litograferade av J. Cardon).
aleijadinhoAleijadinho (b. Antônio Francisco Lisboa; 1730 or 1738 ?C November 18, 1814) was a Colonial Brazil-born sculptor and architect, noted for his works on and in various churches of Brazil.
Born in Vila Rica (Rich Town), whose name was later changed to Ouro Preto (Black Gold), Brazil, in 1738 (sometimes said to be in 1730) he was the son of Manuel Francisco de Costa Lisboa, a Portuguese man and his African slave, Isabel. His father, a carpenter, had immigrated to Brazil where his skills were so in demand that he appears to have been elevated to the position of architect. When Antonio was young his father married and he was raised in his father's home along with his half siblings. It was there he is presumed to have learned the fundamentals of sculpture, architecture and the combination of the two. Antonio first appears as a day laborer working on the Church of Our Lady of Carmel in the town of Ouro Preto, a church designed by his father.